I utgangspunktet var Haugesundsbedriften, med et stort nettverk av kunder og leverandører både nasjonalt og internasjonalt, fornøyd med de transportavtalene de hadde, og trodde ikke det var noe å spare inn.
– Jeg var litt skeptisk, for jeg følte vel at vi hadde gode nok avtaler på transport. Men jeg ble overrasket over hvor store forskjeller det er, og at vi faktisk endte opp med en årlig innsparing på 30 prosent – det utgjør en betydelig sum. Ikke var det særlig tidkrevende for oss heller.
Sandvold & Velde Supply i Haugesund har nylig vært gjennom en reforhandlingsprosess av transportløsninger ved hjelp av TopLogic. Vi har tatt en prat med daglig leder Håkon Sandvold for å høre hvordan han opplevde prosessen.
Ingen risiko
Det startet med at TopLogic tok kontakt for å få i gang et møte, for å presentere seg og fortelle om hva de kunne hjelpe bedriften med.
– Vi hadde greie ordninger og gode avtaler med et stort, kjent og trygt transportselskap på både innenlands- og utenlandstransport. Vi gikk derfor litt nølende med på å ta et møte. Også fordi vi følte vi hadde lite å tape da TopLogic opererer ut fra “No cure – no pay”. Det gjorde også at vi ble med på å kjøre i gang en prosess, forteller Sandvold.
Ryddig og tillitsvekkende
Når TopLogic går i gang med en prosess i en bedrift, samler de først inn alt av data, som fakturaer og annen relevant oversikt som gir de et fullstendig bilde av transportkostnader. Deretter har der egne analytikere som går grundig gjennom tallmaterialet.
– Jeg opplevde det som en veldig ryddig og tillitsvekkende prosess, med god kommunikasjon og informasjon underveis. Vi hadde teamsmøter, de tok seg god tid til å analysere tallmaterialet, og satt opp en ryddig oversikt over leverandører vi kunne velge mellom. For oss er selvfølgelig pris viktig, men aller viktigst er det at kundene våre får et bra produkt, til avtalt tid og at varen kommer fram hel og fin.
Trygt å ha med i forhandlinger
Når alle tall er gjennomgått, fikk bedriften en oversikt over leverandører som passet deres behov. Her kunne de selv velge hvilke de ønsket å invitere til en anbudsrunde. Deretter er TopLogic med i prosessen videre, om ønskelig.
– Det var godt å ha med TopLogic i forhandlingene. Deres lange erfaring og kjennskap til markedet la et bedre og tryggere grunnlag for avgjørelse, og oss tryggere på valget.
Sandvold & Velde Supply endte opp med å velge bort den leverandøren de hadde, og velge to leverandører, en for innland og en annen for utlandet.
– Vi har sett gode resultater på valget fra dag én, og ender opp med å kunne spare 30 prosent årlig på transport – et betydelig beløp. Vi sitter igjen med inntrykket av en veldig ryddig prosess, med et meget godt resultat som ikke var særlig tidkrevende for oss som bedrift mens det sto på. Prosessen og resultatene ble presentert på en ryddig måte. At det ikke er noen risiko å sette i gang denne prosessen, gjør valget enkelt. Anbefaler absolutt andre bedrifter å gjøre det samme.
Om Sandvold & Velde Supply AS
Sandvold & Velde Supply AS er resultatet av fusjonen mellom H.R. Sandvold Rørhandel og Velde Supply, som i over 70 år har drevet sin virksomhet rettet mot privatmarkedet, skip, industri og offshore. Selskapet har et stort nettverk av kunder og leverandører både nasjonalt og internasjonalt.
De leverer et bredt utvalg av produkter innen blant annet rør/rørdeler, elektrisk/elektronisk utstyr, ventiler, slanger, pumper, hydraulikk, ventilasjon, kabel, verktøy, måleinstrumenter, bysse og vaskeriutstyr.