Sievi AS er Norges største leverandør av vernesko med en omsetning på 150 millioner kroner. Med 400 forhandlere i Norge er de avhengig av at transporten er velfungerende, pålitelig og kvalitetssikret. Frakt utgjør en omfattende kostnad for selskapet, og i 2020 ble det hensiktsmessig å engasjere TopLogic for hjelp til en grundig gjennomgang av frakttjenester.
Historie
Sievin Jalkine OY (www.sievi.com) ble grunnlagt i 1951 og produksjonsanlegget ligger i Sievi og Oulainen i Finland. Med sine 500 ansatte og en produksjon på over 1.1 million par sko i året er de Nord Europas største skoprodusent. De er kjent for sin høye nordiske kvalitet og brukervennlighet.
Sterkt i tvil
-Når TopLogic kom på banen for å vurdere våre transportløsninger og kostnader her i Norge, var jeg sterkt i tvil på om de ville kunne gjøre en forskjell. Vi hadde allerede forsøkt gjentatte forhandlinger med vår faste transportør og sett på alternative løsninger. Resultatet av vårt eget arbeid var skuffende, sier logistikkansvarlig Richard Veiseth.
Det er svært viktig for Sievi at transporten er en servicegren som kundene kan stole fullt på, og som leverer god kvalitet. Sievi tok sjansen på å engasjere TopLogic som er spesialister på innkjøp av frakt og logistikk tjenester. Toplogic lever etter prinsippet «no cure no pay», og tar kun betalt dersom kunden oppnår lønnsomhet.
Behovene ble forstått
-Jeg opplevde TopLogic som en god samarbeidspartner det var lett å forholde seg til. De var veldig flinke til å samle inn all informasjon om oss. Våre behov og pakkeløsninger ble forstått, og det var lett å skape tillit. De så helheten og det var rett og slett imponerende, sier Veiseth.
Veiseth beskriver videre at et omfattende arbeid ble utført, på en effektiv måte med tett oppfølging av engasjerte mennesker. En viktig faktor for Sievi var også kvalitetssikring av tilbudene som ble hentet inn.
-Overraskende fant TopLogic skjulte kostnader ved våre tilleggstjenester som blant annet privatsendinger. De hadde vi ikke tenkt så mye på da det er en mindre andel sendinger for oss. Det viste seg at det var lønnsomt med kostnadseffektivisering som ga oss en gode besparelser, forklarer Veiseth.
Effektive bruk av tid
– Det gikk med en del tid til møter, men det fine var at vi frigjorde ressurser og arbeidstid ved å ha digitale møter. Normalt benytter jeg en hel arbeidsdag, så det var effektivt, sier Veiseth.
Transportkostnader er en av selskapets største utgifter foruten om lønn til sine ansatte.
Når TopLogic forhandlet med Sievis faste transportør og ulike aktører, forventet Veiseth max 10% endring. Resultatet TopLogic utarbeidet ble en overraskelse.
-Vi hadde aldri klart å oppnå det resultatet TopLogic ga oss. De kom med flere forslag, men vi valgte å bli hos dagens leverenadør da vi opplever de som pålitelig, og vi visste hva vi hadde. Men en total besparelse på 40% hadde jeg aldri trodd. Det var en overraskelse av stor betydning, og vi kommer garantert til å benytte TopLogic igjen i fremtiden, avslutter Richard Veiseth