Bedre oversikt over frakt og fakturering, samt besparelser.

TopLogic er spesialister på logistikk og innkjøp av frakttjenester. I en jungel av transporttilbud der pris, kvalitet og tid spiller stor rolle får du eksperthjelp, med unike og effektive arbeidsmetoder og avanserte analyseverktøy, til å finne de beste løsningene. Og betaler kun ut fra hva du sparer. No cure – no pay. Det kalles TopLogic-metoden.

God kommunikasjon

Toplogic har akkurat avsluttet et oppdrag for Byggmax, og i den anledning tok vi en prat med Martin König, logistikksjefen i Byggmax.

– Samarbeidet med TopLogic har vært svært vellykket. Jeg har hatt god kommunikasjon med deres konsulenter, Mats, Kjell og Janne, som raskt fikk innsikt i vår virksomhet og de utfordringene vi sto overfor i våre prosesser. Deres evne til å forstå og effektivt behandle våre data har vært imponerende.

Søkte ny partner på fraktløsninger

For de aller fleste er det mye å spare på en grundig gjennomgang og analyse av hele logistikkjeden (supply chain) og de transportavtalene man har, opp mot de reelle behovene. Samtidig blir prisene raskt lavere når transportørene må kjempe mot andre aktører i anbudskonkurranse.

Hvordan kom dere i kontakt med TopLogic?

– Samarbeidet kom i stand gjennom en anbefaling fra mitt nettverk da vi lette etter en ny partner innen fraktløsninger. Resultatet har gjort det mulig for oss å selv ta kontroll over fraktadministrasjonen og fraktstatistikken, noe som har ført til betydelige kostnadsbesparelser. Tidligere brukte vi en ekstern partner til dette.

Bedre kontroll og besparelser

Gjennom nøye utarbeidede tidsplaner, analyserer TopLogic bedriftens nåsituasjon. justerer og forbedrer og lager forslag til transportavtaler og anbud. Deretter bistår de i forhandlingsrunder, lager sluttrapport og bistår i oppfølging. Differansen, og dermed kostnadsbesparelsen, fremgår i sluttrapporten og danner grunnlaget for honorar. Og hvis det viser seg at det ikke gir noen besparelse, betyr det at det ikke blir noen kostnader for bedriften.

– I tillegg til de konkrete resultatene har samarbeidet også gitt oss bedre oversikt over vår frakt og fakturering. TopLogics logistikkportal leverer og presenterer data på en enkel og smidig måte, slik at vi har et klart overblikk over våre forsendelser. En av de mest verdifulle aspektene ved Toplogic-metoden er deres klokketro på at det fungerer. Deres «No cure, no pay»-tilnærming betyr at de kun tar betalt basert på de besparelsene du oppnår, noe som har vært tydelig for oss gjennom våre tall.

Hvilken del av prosessen sparte mest tid? 

– Den mest tidsbesparende delen av prosessen var bearbeidelsen av tilbudene basert på våre eksisterende sendingsvolumer og fremtidige prognoser.

Kan du tenkte deg å bruke TopLogic igjen og også anbefale de til andre? 

– Ja, helt klart! En av de største fordelene vi opplevde utover selve anskaffelsesprosessen, var muligheten til å dra fordeler av deres imponerende nettverk. Dette har resultert i bedre priser, samt økt kontroll over forsendelser og fakturering.

Byggmax referanse