Familiebedriften i Enebakk trodde de hadde full oversikt og gode metoder på å til enhver tid ha rimeligst frakt. Det viste seg likevel at det var mulig å spare store summer i året med hjelp fra Toplogic og deres fraktkostnadsanalyse.
H. Clausen (www.h-shop.no) startet som et bokbinderi i Christiania i 1846. Via papirvarer og kontorrekvisita utvidet de med verktøy og maskiner for emballering med ståltråd i 1930-årene. Siden fulgte stålbånd, polyesterbånd, strekkfilm og plastbånd, plomber, kantbeskyttere, spikerpistoler og festemateriell. Nå er det sjette generasjon Clausen som holder hjulene i gang, med 14 ansatte i tillegg til agenter langs hele den norske kysten, der de blant annet leverer materiale til fiskekasser. De er landsdekkende, med hovedkontor i Enebakk, der Kyrre Clausen er daglig leder.
Trodde ikke de kunne spare noe i frakt
Clausen går selv stadig gjennom fraktavtalene for å se om noe kan endres for å spare penger, og hadde liten tro på at det var noe mer å spare på transporten.
– Toplogic tok kontakt, og vi snakket om fraktavtaler og mulighetene for besparing . Jeg går selv hyppig gjennom fraktavtalene våre, så jeg var ikke veldig overbevist om at de skulle få til mye, men der tok jeg skammelig feil. De jobber jo ut fra prinsippet “No Cure – No pay”, så jeg syntes det var verdt å la dem ta en titt.
Veldig bra prosess
Thor Ole Fongaard i Toplogic startet prosessen med å presentere en tidshorisont og en klar og tydelig prosjektplan. Clausen sendte over det de hadde av dokumentasjon på frakt, resten samlet Fongaard inn selv. Ut av analysen fikk de frem en nåsituasjon som de skrev en avtale ut fra.
– Det var en veldig ryddig prosess. Jeg fikk tilsendt alt i forkant, og fikk tid til å sette meg inn i det og forberede meg. Neste steg ble å sendte en anbudsforespørsel til en god del transportører, noen foreslått av Toplogic, noen som vi ville ha med. Dette ble så satt opp mot nåsituasjon og ga oss et godt bilde av hvilken transportør som passet hvor. Prosessen var veldig, veldig bra og fornuftig. I prosessen fikk vi og tilbakemeldinger fra flere av transportørene vi hadde kontakt med, om at Toplogic var en av de mest seriøse på sitt felt og at vi hadde valgt rett.
Besparelser for en halv million i året
H. Clausen har kostnader på rundt 2,9 millioner årlig på transport i inn- og utland, hovedsakelig på innland.
– Det vi så var at de kunne spare oss 100.000 på utenlandstransport og over 400.000 på innlandstransport årlig. Prosentvis er det veldig bra, med 16,7 prosent årlig besparing. Jeg vil etter denne erfaringen anbefale alle med behov for transport å ikke tro at de er best i alt selv. Med Toplogics “no cure- no pay”, betaler du kun provisjon på prosentsats av det du sparer, og har dermed ingenting å tape. Jeg er veldig fornøyd og anbefaler det gjerne videre.
Sparringspartner med mye kunnskap
Clausen er overbevist om at dette var et godt valg.
– Toplogic sitter med mye kunnskap om leverandørene og vet hva den enkelte transportør er gode og dårlige på. Type gods spiller også inn, da noen transportører har mer skader enn andre etc. Toplogic var en bra sparringspartner å ha da vi skulle vurdere de forskjellige leverandørene. Noen av dem var helt ukjente for oss, og det er alltid skummelt å hoppe på en transportør man aldri hørt om før.
– Kyrre er en god og ikke minst hyggelig samarbeidspartner med orden i sakene og gode rutiner. Det hjelper mye det også. Jeg håper at vi kan komme tilbake om 2-3 år og se om vi også da kan hjelpe til med det samme. Vi ser at kundene våre setter pris på at dette gjøres av eksterne, ikke minst for å spare egne ressurser til kjernevirksomheten. Mange bruker oss regelmessig, supplerer Thor Ole Fongaard, som har vært Toplogics konsulent gjennom hele prosessen med H. Clausen.